Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


lørdag 27. april 2013

Antologimidler

For å styrke synligheten av utviklingsarbeidet som foregår ved HiOA utlyste FoU-utvalget kr. 400.000 til antologiprosjekter, 77 000 av disse gikk til Mangfold i pedagogisk praksis for bokprosjektet Gode pedagogiske praksiser i møte med andrespråksbrukere .

Å håndtere et språklig mangfold krever kommunikative ferdigheter og pedagogisk innsikt, så vel som kunnskap om norsk som andrespråk. Antologien vektlegger språk knyttet til sted og praksis, og omhandler pedagogiske praksiser som fører til økte språk- og kommunikasjonsferdigheter hos andrespråksbrukere i utdanning og arbeidsliv. Tematikken er vesentlig for alle som har eller vil få ansvar for veiledning, opplæring og undervisning i et flerspråklig og flerkulturelt arbeidsmiljø. Den gir kunnskap som er nødvendig for å kunne bidra til økt trivsel, mestringsfølelse og språkutvikling hos andrespråksbrukere, enten dette er elever, studenter eller kolleger. Dette igjen vil styrke andrespråkbrukerens deltakerkompetanse. Artiklene er skrevet av fagfolk fra ulike felt. Her er blant annet både helse-, sosial- og utdanningssektoren representert.

Målgruppa er:
  • Studenter i lærerutdanning (inkludert ulike yrkesfaglærerstudier)
  • Studenter i studier som innbefatter personalansvar, som for eksempel etter- og videreutdanninger innen helse- og sosialfaglig ledelse og bachelorutdanning i økonomi og administrasjon, med fordypning i strategisk ledelse.
  • Studenter som studerer norsk som andrespråk
  • Lærere innen voksenopplæring
  • UF personale ved høgskoler og universitet
Boka kommer ut på Gyldendal Akademiske i løpet av 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar