Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


torsdag 21. mars 2013

Store forhåpninger til ei ulest bok

For litt over ett år sidene arrangerte Mangfold i pedagogisk praksis og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring et seminar der vi ønsket å vise konkrete eksempler på hvordan en i høyere utdanning nyttiggjør seg det språklige og kulturelle mangfoldet som finnes i studentgruppa eller i kollegiet. Men til tross for alt snakket om mangfold som en ressurs i høyere utdanning, var det ingen som hadde noen eksempler å legge fram fra egen arbeids- og studiehverdag. Vi hadde kanskje ikke gravd lenge og dypt nok. I stedet fikk vi tenkte tilfeller og uprøvde idéer. OK det også. I alle fall var det en start …likevel syntes jeg det var nedslående. Nå har jeg derimot en opptur. Jeg har bestilt ei bok som ser ut til å inneholde konkrete eksempler på hvordan mangfoldet utgjør en ressurs i skolen. Boka heter Språklig mangfold og læring. Didaktikkfor flerspråklige klasserom og er skrevet av Vibeke Bjarnø, Mette Elisabeth Nergård, Finn Aarsæther. Den lover å ta opp «Hvordan møter læreren språklig mangfold i klasserommet? Hvordan skal lærerstudenter og lærere gå fram for å utnytte flerspråkligheten som ressurs i undervisningen? Hvilke kunnskaper kreves av læreren, og hvilke grep kan gjøres for å berike læringsfellesskapet?» Jeg regner med at det er grunnskolen som vektlegges, men jeg kan jo dra veksel på kunnskapen og la meg inspirere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar