Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


tirsdag 19. mars 2013

Naivitet eller klokskap?

Avislesing er ikke bare bare...
Etter først å ha fått med meg at regjeringen ønsker å fremme forslag om at utdanningsinstitusjonene skal straffes for studentfrafall, kommer meldingen om at svennebrev skal gi studierett. Elevene faller fra når de går over fra yrkesfag til studiespesialiserende påbygningsår. Årsaken er blant annet manglende motivasjon. For å unngå dette, skal de altså kunne gå rett over i høyere utdanning.

At motivasjon er viktig for studier, er vel hevet over en hver tvil, men motivasjon alene kan ikke veie opp for manglende kunnskap. Å studere innebærer både gjennomgang av en stor mengde faglitteratur, evne til å forholde seg kritisk reflekterende til fagstoffet og ferdigheter når det gjelder skriftlig formidling av faglig forståelse. For å mestre dette kreves forkunnskaper og ferdigheter, og  motivasjon er en ekstra pådriver. Å gi studierett uten studieforberedthet kan vise seg å gjøre studentene en bjørnetjeneste. At utfordringene den enkelte elev opplever i videregående skole forskyves til høyere utdanning, er ikke til hjelp for noen.

Hva er det Kristin Halvorsen mener her? At svennebrev er studieforberedthet godt nok, at innholdet i studiespesialiserende påbygningsår er unødvendig - eller at første studieår ved høgskoler og universitet heretter skal vies studieforberedelse? Forrige uke var fokuset på et altfor stort frafall - med dette forslaget spørs det om ikke frafallet blir enda større.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar