Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


tirsdag 26. februar 2013

Ny uke og nye muligheter

Forrige uke ble i hovedsak brukt til å lese faglitteratur - om læring, skriving og språk. At studenter sliter med fagskriving er slett ikke enestående for Høgskolen i Oslo og Akershus. Det forskes på skriving og skriveopplæring, og funnene peker i samme retning: studenter har behov for systematisk skriveopplæring og skriveveiledning. Men hvem har ansvaret?

Lærere i høyere utdanning vil kunne hevde at Studieforberedende opplæring i videregående skole skal forberede til studier, som betegnelsen indikerer. Og sett i forhold til kompetansemålene for vgo3, studieforberedende utdanningsprogram, er det nettopp det norsklæreren i videregående skole gjør. Læreplanen viser at elevene etter avsluttet videregående opplæring skal kunne skrive fagtekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon. Likevel glipper det et sted på veien. Studentene sliter med å skrive og de famler, nærmest i blinde, og mangler tydelig redskaper til å forstå den faglige diskursen, den språklige verden de er en del av og de krav som stilles til dem her.

Det er altså et gap mellom videregående opplæring og høyere utdanning, et gap vi lenge har vært klar over. Noe må gjøres. Vi holder skrivekurs etter skrivekurs for studenter som er i gang med den avsluttende bacheloroppgaven, og studenter oppsøker i økende grad Studieverkstedet for å få skriveveiledning. Det ser ut til å være et umettelig behov for skrivehjelp, og enkeltstående skrivekurs og skriveveiledning når de trenger det som mest er neppe den beste veien å gå.

Slik jeg ser det er det 3 alternative måter å løse dette på.
  1. Norsklærerne i videregående skole må i større grad rette seg inn mot høyere utdanning og de krav framtidige studenter vil møte når det gjelder tekstkompetanse og skriftlig fagformidling.
  2. Lærerne i høyere utdanning må bygge videre på den tekstkompetanse studentene har med seg fra videregående skole, og gi systematisk skriveopplæring og skriveveiledning underveis i studiene.
  3. Tilby et studieforberedende kurs til framtidige studenter, der fokus er på overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning.
Ingen av alternativene er gode nok alene - vi trenger litt av alt..............hvem tar tak i dette?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar