Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


torsdag 14. februar 2013

«Hokken ska’n blonke tel»

… spør Einar Skjæraasen og det samme spørsmålet stiller jeg. I det siste har arbeidet mitt dreid seg om skriving og skriveveiledning i høyere utdanning, et felt i grenselandet mellom norsk og pedagogikk som fag. Når jeg sender inn artikler til fagfellevurdering er tilbakemeldingene ved første øyesyn svært ulike både i skrivestil og i hva som kommenteres som tekstens styrke. En gjenganger er at fagfellene ønsker seg en annen tematisk vinkling, kanskje en vinkling mer mot eget faglig ståsted. Jeg mistenker nemlig at fagfellene ofte representerer to ulike fagfelt og dermed ulike tekstkulturer. Det er interessant. Det er også interessant at de til tross for forskjeller, ser likt – de påpeker de samme logiske bristene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar