Det kan være ulike grunner til underforbruk av referansemarkører i studenttekster. En årsak kan være at studentene tror de ikke trenger å bruke referansemarkører når de har forstått og gjort innholdet i en tekst til sitt eget. De anser det da som en type allmennkunnskap. En annen årsak kan være at studentene bruker avskrift som et ledd i det å tilegne seg kunnskap. En tredje årsak er at studentene strever med å få innpass i det akademiske fellesskapet og at de gjennom avskrift forsøker å tilegne seg det gjeldende språket. Nye studenter oppfatter f.eks. det å skrive akademisk som å skrive i et eget språk som er dem fremmed (Ask 2007, Greek og Jonsmoen 2012). Avskriften kan også vitne om at studentene innser sin tilkortkommenhet og velger derfor å låne ord og innhold som er akseptert innen den aktuelle fagdiskursen. Dette er dessuten med på å forklare hvorfor erfarne studenter har mindre avskrift i sine tekster enn nye studenter.
Ask, S. (2007). Vägar till ett akademiskt skriftspråk. Göteborg: Växjö University Press.
Greek, M &
Jonsmoen (2012). "HODET BLIR TUNGT - OG TOMT" - om det å skrive seg til profesjonsutøvelse. Norsk pedagogisk tidsskrift, 96(1), 15-26.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar