Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


mandag 31. januar 2011

Lar vi oss styre gjennom magen?


Matprat 1
Flere prosjekt på HiO ønsker å samle studenter til møter utenom undervisning. For at studentene skal komme, mener mange av initiativtakerne at det er nødvendig å spandere mat på dem. Mye av møteforberedelsene går med på matinnkjøp og borddekking. Deretter går halvparten av møtetida til pizza og tapas. Hva med det faglige innholdet? De fleste av oss, både studenter og tilsatte, er på høgskolen på grunn av faginteresse. Vi ønsker å lære, formidle og utvikle kunnskap. Vi har en kunnskapshunger. Et raskt kikk i speilet og på de rundt meg forteller at primærbehovet for mat sannsynligvis er dekket for de fleste. Er det naivt å tro at studenter har et faglig engasjement ut over å følge det obligatoriske studieprogrammet? Vel, en kan velge å være godtroende, i dette tilfelle å ha god tro på studentene.

Matprat 2
Det er en kjent sak at setter du matrester fra et møte eller fjorårets julekaker framfor pedagogisk personale er alt borte innen 2 minutter. Vi er tydeligvis sultne, men hvor sultne er vi? Lar vi oss forføre av gratis mat og drikke? Gjør det oss godlynte, medgjørlige og lydhøre? I verste fall kan denne foringa ses på som et uttrykk for underkjennelse. I forbindelsen med sammenslåingen av HiO og HiAk var jeg på to arrangement i forrige uke. Jeg åt og drakk både på Bristol og Sentrum Scene og det må ha kostet flesk. Jeg traff gamle og nye kolleger under trivelige omgivelser, men hva var egentlige poenget? Hvis vi skal nærme oss hverandre faglig, hvis vi skal ha reelle diskusjon om felles løsninger og framtid, må vi vite at det vi konkluderer med har betydning. Er det tilfelle, er jeg mer enn villig til å brette opp ermene og fortsette arbeidet i fellesskap slik rektor på HiO oppfordret til under feiringa av HOA (Høgskolen i Oslo og Akershus). Men om løpet allerede er kjørt er det lite tilfredsstillende å legge planer i matos. Da foreslår jeg heller at min kuvert går direkte til kvalitetsheving av studietilbud.

Matprat 3
SjølreFLESKsjon: har jeg både blitt surmaga og fått magemål i løpet av ei og samme uke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar