Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


tirsdag 20. april 2010

Tanker til "Utredning om strategi og universitetssatsing"


I forbindelse med at HiO og HiAK slår seg sammen og skal arbeide for å bli universitet er Utredning om strategi og universitetssatsing ute på høring. Etter å ha lest dokumentet spør jeg meg hva profilen til det nye universitetet er. Det står at universitetet skal ha en profesjonsrettet profil, men det forteller lite nytt ettersom både HiO og HiAK i dag domineres av profesjonsutdanninger. Tre spørsmål er for meg fortsatt ubesvart:

  • Hvorfor skal en søke jobb ved dette universitetet framfor et annet?
  • Hvorfor skal en begynne å studere ved dette universitetet framfor et annet?
  • Med andre ord, hva gjør dette universitetet unikt?

Den nye institusjonen er plassert i et område preget av stor språklig, kulturell heterogenitet. Dette støttes i dokumentet: ”Dette skjer i et samfunn preget av tiltagende kulturelt og verdimessig mangfold, noe som fordrer ikke bare innsikt i egne normer og verdier, men også kompetanse til å forstå og å håndtere forskjellighet” (s.4). Imidlertid bør mangfoldsperspektivet vektlegges i større grad. Skal en sikre at det flerkulturelle samfunnet, herunder studiemiljøet, blir tatt på alvor, må det nevnes i de sentrale kulepunktene og ikke bare være innbakt i innledninger og forklaringer.

Pedagogisk utviklingsarbeid kan også framheves mer. Behovet for sterke forskermiljø og – utdanninger blir understreket, men dersom profesjonsutdanningene skal bli ”grunnfjellet i det nye universitetet” (s.1) og en interessant ”samarbeidspartner med offentlige og private institusjoner og bedrifter” (s.1) er undervisning av høy kvalitet og pedagogisk utviklingsarbeid sentralt. I det blir mangfoldsperspektivet, slik som flerkulturellforståelse, tverrkulturell kommunikasjon, det internasjonale og flerkulturelle studiemiljøet, relevant og bør poengteres tydeligere i dokumentet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar