Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


torsdag 22. april 2010

Skolenorge på lederplass?


Utviklingsprosjektet "Gode pedagogiske praksiser" var invitert til å presentere arbeidet på et Internasjonalt Symposium i Liverpool 14.-15.april 2010 med tittelen Mainstreaming equity, opportunity and success in higher education.


Widening participation er blitt et begrep når det gjelder høyere utdanning i Storbritannia. Det gjøres mye når det gjelder å motivere utradisjonelle, studieuvante barn og unge til høyere utdanning. De er flinke til å gjøre arbeidet kjent også utenfor landets grenser, og det er lett å bli bergtatt. Høgskolen i Oslo har flere ganger vært på studiebesøk til ulike universitet i Storbritannia og kommer entusiastiske tilbake. Men hvorfor denne beundringen? Norge ligger ikke tilbake for andre utdanningssystemer, faktisk vil jeg påstå at vi ligger et hestehode foran. Vi arbeider ikke målrettet mot ressurssvake grupper. Dette er heldigvis ikke lenger nødvendig i Norge.


Det vi glemmer er at det er stor forskjell på utdanningssystemene i Norge og Storbritannia,, og heldigvis for det! Utdanning er mulig for alle, alle har rett til 13 års skolegang og vi har et enhetlig skolesystem - og det er gratis!


Men et samfunn der likhet og like muligheter er bærende prinsipper kan også være til hinder når det gjelder å akseptere og ønske mangfold og ulikhet velkommen. I den sammenheng er "widening participation" sentralt også for oss. Men med et annet mål og et annet innhold. For meg handler dette om å skape læringsmiljøer der det er mulig å lykkes for alle studenter til tross for ulikheter, snarere enn å arbeide for at alle skal bli like.


Vi har kommet langt i Norge og ligger ikke tilbake for andre land. Selvsagt er det fortsatt mye ugjort, samfunnet endres og vi møter nye utfordringer. Veien er lang, men skolenorge står ikke stille, vi beveger oss framover på denne veien!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar