Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


onsdag 28. april 2010

A-lag og B-lag?

Enkelte frykter at det etableres A-lag og B-lag blant de vitenskaplig tilsatte hvis Høgskolen i Oslo sammen med Høgskolen i Akershus blir et universitet. I argumentasjonen blir det tatt for gitt at A-laget består av forskere. Er det slik? Er nødvendigvis A-laget de som forsker? Nei, slettes ikke. I høyere utdanning finnes det nemlig studenter. De er der for å lære. Det betyr at undervisningen, veiledningen og annet pedagogisk arbeid må være av ypperste kvalitet. Lærergjerningen vil ha en avgjørende betydning for det nye universitetets suksess. Dermed er spørsmålet om det finnes et A-lag og et B-lag, eller om A-laget består av andre personer enn det mange tror.

1 kommentar:

  1. Jeg forstår logikken.

    Men i de fleste systemer danner det seg likevel A- og B-lag i den forstand at noen klarer å navigere systemet og få en posisjon hvor de kan holde på med det de ønsker, mens andre ikke gjør det.

    I høyere utdanning står vi i fare for å få akkurat det - de som evner å finne de passende konferansene som gir de fine utenlandsturene og gode publiseringspoengene, og dermed kan fortsette å ha en god del tid til å forske på det de har lyst til og undervise akkurat passe mye, og de som akkurat ikke klarer å knekke koden og løper rundt med akkurat litt for mange studenter å følge opp til at de føler at de kan få fulgt opp noen tilstrekkelig, og med litt stikkende dårlig samvittighet fordi de burde ha forsket litt mer...

    Altså ikke A- og B-lag ut fra kvaliteten på arbeidet man gjør, men ut fra statusen man får. Og det er naturligvis to forskjellige ting.

    SvarSlett