Marit Greek la fram funn fra forskningsprosjektet «Skrivetradisjoner og utdanning», funn som ble av tilhørerne karakterisert som dynamitt. Data viste blant annet at studenten får lite ut av lærernes skriveveiledning. Den er generell, upersonlig, bærer preg av påbud og irettesettelser og vektlegger det formelle. Flere av studentene hevder at de har forstått på “tross av veileder”. Selv om tanken er at studentene skal lære gjennom å skrive, framstår oppgaveskrivingen ved slutten av første studieår fortsatt som en separat øvelse, noe som verken har sammenheng med fagtilegnelse eller en framtidig profesjonsutøvelse.
Nettverk
Flere av de som hørte på Greek etterspurte mer progresjonsstenkning når det gjelder skriveveiledning i studier, og forslag om å skape et nettverk knyttet til skriveveiledning ble reist av Elena Tkachenko.
torsdag 27. oktober
Diskusjonen om skriveveiledning fortsetter på torsdag 27. oktober med innlegg som «Skriveveiledning i utdanningene» og «Utfordringer med bacheloroppgave.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar