Kari Letrud som er HiOAs spesialpedagog i Studieverkstedet og som også arbeider i vox - nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk, poengterte i sitt innlegg i Skriveuka at studentene bør utnytte ressursene rundt seg i større grad når de skriver. Hun nevnte en rekke nettressurser slik som http://sokogskriv.no/ , tilbudene i studieverkstedet og siste, men ikke minst medstudenter. Å bruke kollokviegrupper aktivt når en skriver er tidsbesparende, gir trygghet i arbeidet, flere perspektiv og økt kunnskap. I tillegg henviste hun til ”Skrivekompetansehjulet” som er en modell som illustrerer relasjoner mellom skrivehandlinger og skrivekompetanser, http://www.skrivesenteret.no/om.
Elena Tkachenko (LUI) mente at tiden er inne for et nettverk rundt skriftlige studentprodukt og skriveveiledning innen høyere utdanning, Marit Greek og Kari Mari Jonsmoen ved Mangfoldsperspektiv i pedagogisk praksis (MIPP) er hjertens ening. Vi foreslår at nettverket starter opp med et seminar høsten 2012 i tilknytning til Skriveuka på HiOA. Imidlertid må det planlegges og et møte på tvers av fakultet og institusjoner må holdes våren 2012. Er du interessert, ta kontakt med kari-mari.jonsmoen@hioa.no
Knut Oterholm (SAM) og Thor Magnus Tangerås (Westerdals) snakket om tilbakemelding på skriftlige oppgaver. De hadde fokus på formativ vurdering og nødvendigheten av at både veiledere og studenter tenker progresjon i skriveopplæringa. Det var forøvrig et tema flere av foredragsholderne var innom. Oterholm og Tangerås vektla det å utvikle en kritisk og empatisk holdning hos studentene, og poengterte at det å skrive er en praksis som vi bør syneliggjøre.
Vigdis Madsen (SAM) viste konkret hvordan hun veiledet studentene i å utvikle en problemstilling knyttet til bacheloroppgaven. Hun var opptatt av at studentene bør skrive om noe de er faglig interessert i og som gir et godt utgangspunkt for å arbeidet med innen de gitte rammene. Er det noen lærere som lurer på hvordan en skal hjelpe studentene til å finne det gode utgangspunktet? Kontakt Vigdis Madsen.
Karl Henrik Flyum, skrivelæreren ved UiO, var også HiOAs skrivelærer under Skriveuka. Han viste oss måter å arbeide fram en begrunnet problemstilling, en foreløpig struktur på et innlegg, et foredrag, en eksamensoppgave, en bacheloroppgave, en masteroppgave … en god kraft kan med andre ord brukes til alt. Ta en kikk http://folk.uio.no/khflyum/jobbside.html.
Og hva var mitt bidrag? Jeg tok utgangspunkt i hvorfor det kan være vanskelig å skrive og hvordan en kan knekke utsettelsestrangen. Mange mener de har problemer i oppstarten av skrivearbeidet, mens det de trekker fram som problematisk i realiteten tilhører seinere stadier i skriveprosessen. De forskutterer med andre ord problemene før de kommer, og nå de kommer så er de kanskje ikke der.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar