Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


torsdag 3. november 2011

Hva er forståelig norsk?

Innlegget er skrevet av sykepleier Shen Li som er ukas gjesteskribent.

Det vanskelig å skrive norsk. Jeg har vært i Norge i 15 år. Jeg har fullførte sykepleieutdanning i 2005, men likevel kan jeg ikke skrive norsk på en god og forståelig måten. Jeg jobber som sykepleier til daglig og jeg føler det at jeg kan snakke norsk flytende. Men gjøre jeg det? Jeg tenker ofte på det jeg har sagt og hørt, skulle jeg sagt det på en annen måte, eller kanskje sagt en setning på en annen måte for å være mer presis på det jeg mener. Og det er ikke lett!

Jeg har nylig leverte oppgaven i videreutdanning i sykepleien, faktisk var det mitt andre forsøk. Jeg hadde brukt mye energi på oppgaveskriving, spurte flere for å få råd, samt hva dem synes om min oppgave. Jeg fikk mye hjelp i for hold til norsk grammatikk og rettskriving. Jeg hadde positiv forventning til denne gange. Jeg føler det at jeg hadde fått frem det jeg hadde tenkte å skrive og har skrevet godt, men dessverre så bestått ikke denne gangen heller. Begrunnelser fra sensor er blant annet uspesifisert språk, at det jeg hadde ikke forklarte godt nok. Så hva er forståelig norsk? Hvordan skrive jeg det? Dette er veldig demotiverende i min norskopplæring. Jeg er veldig usikker på at jeg kommer til å lære meg og skrive godt norsk noen gang…

1 kommentar:

  1. Kari Mari Jonsmoen3. november 2011 kl. 08:46

    Jeg kan slå fast at jeg forstår det du skriver. Men jeg har problemer med å tolke betydningen av et ”uspesifisert språk”. I Bokmålsordboka står det at ”spesifisere” kommer ”av lat. species 'art' og facere 'gjøre'” og eksemplene som gis er "angi i detalj, regne opp i enkeltheter s- en regning”. Språk kan forstås i den tilbakemeldingen du fikk som ”språkbruk /uttrykksmåte”. Du fikk altså en tilbakemelding om å skrive på en mer detaljert måte. Spørsmålet blir da om tilbakemeldingen handler om språket som sådant eller innholdet som formidles gjennom språket. Jeg tror det siste. Kanskje etterlyser sensor at du forklarer grundigere, gir flere eksempler, beskriver i detalj … Men det er sannelig ikke godt å vite. Derimot vet jeg at du kan skrive norsk på en måte som er leselig.

    SvarSlett