Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


onsdag 3. mars 2010

Gjør det noen forskjell?


En pbl-oppgave var slik:

Er det ikke læreren som vet best?
Hassan, flyktning fra Iran, 35 år, har fått studieplass. Han møter forventningsfull opp, og gleder seg til å undervisning som kan gi han en god utdannelse og jobb. Han ser seg omkring i forsamlingen og lurer på hvor professoren er. En ung kvinne kommer inn og ønsker velkommen til studiet. “Vi har store forventninger til dere, som voksne studenter,” sier hun. “Her legger vi vekt på at studenter tar ansvar for egen læring. Mye av undervisningen baseres på gruppearbeid og selvstudium. Det er gjennom egen aktivitet og refleksjon over egen læreprosess at vi lærer best”, sier hun.

Hva om oppgaven var slik?

Vet den som har skoen på alltid hvor den trykker?
Studiet er organisert slik at studentene arbeider sammen i faste grupper med studieoppgaver. I en av gruppene har det oppstått problemer. En av studentene tar kontakt med læreren og forteller at: ”språkvanskene, det at de ikke forstår hverandre, bremser alle prosesser. De forstår ikke arbeidsoppgavene. Det at de ikke tør si noe, har kanskje noe med at de isolerer seg, og dermed blir forviklingen større. Hvis en ikke behersker språket godt nok, er det vanskelig å utføre de mest basale ferdighetene som ligger til grunn for å gjøre en oppgave. Hvis en sliter med språket og det en leser, blir resultatet svakere. Resultatet blir dårligere for hele gruppa og for den fremmedspråklige”.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar