Norge har behov for
flere profesjonsutøvere. Vi trenger dyktige sykepleiere og førskolelærere som
hjelper oss når vi er syke og passer ungene våre mens vi er på jobb. Mange studenter kommer nå inn på
førskoleutdanning med et lavt karaktergrunnlag. Det gjelder også for andre
profesjonsutdanninger. Det er kanskje ikke så underlig at nettopp disse søker
yrkesrettete utdanninger i stedet for teoretiske studier.
Det er alvorlig, sies
det, når studentene ikke har fått med seg grunnleggende kunnskap og ferdigheter
fra videregående skole. Blant annet etterlyses skriveferdigheter, fordi altfor
mange studenter har problemer med å skrive fagtekster i en akademisk sjanger. Vi
følger to klasser i norsk gjennom det siste året på videregående skole. Elevene
lærer mye og de kan mye, ikke minst når det gjelder tekster. Klart at noen ikke
følger med, klart at noen sover ... de er 18 år, har skole hele dagen, ofte i
sammenhengende økter på 90 minutter. Med et kontinuerlig press om karakterer og
å tenke karriere allerede fra ungdomsskolen, er det ikke rart at mange mister litt
av engasjementet.
Høyere utdanning, og
profesjonsstudiene i særdeleshet, må stikke fingeren i jorda. Stiller en seg
noen gang spørsmålet om hvorfor noen velger profesjonsutdanning, mens andre
velger teoretiske studier? Det er mange som egner seg mer til praktisk arbeid
enn teoretisk arbeid. Og det er mange som har lyst til et praktisk arbeid i
stedet for en akademisk karriere. De liker å bruke kroppen, prate med folk,
arbeide med folk, være ut i "feltet".
Når veien til et praktisk yrke går gjennom akademia og akademiske krav, er at mange studenter
føler seg fremmedgjorte. Forskningsdagene som
pågår, er publikumsvennlige. Forskere framstiller sitt arbeid som morsomt,
engasjerende og viktig, men hvorfor selger vi ikke studiene på samme måte? Vi
tar i mot studenter med akademiske formaninger. De får høre om plagieringens
alvorlige konsekvenser og APA- stilens mange versjoner. Entusiasme og lærelyst
blir raskt kneblet av faglig strenghet og regler. Undringen, nysgjerrigheten og
den faglige lekenheten som publikum presenteres for på Forskningsdagene, er
ikke lett å få øye på for nye studenter. Selv om de ikke skal bli forskere,
skal de bli undrende, nysgjerrige og reflekterte praktikere.
Kanskje har ikke
studentene med et lavt karaktersnitt de nødvendige ferdighetene og kunnskapen
til å fullføre akademiske studier. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke kan
bli gode profesjonsutøvere, dersom de møter et pedagogisk tilbud som tar hensyn
til deres forutsetninger. Spørsmålet er om det er mulig innenfor høgskolenes
rammer, i en hverdag preget av krav om akademisk publisering i de rette kanaler
og streben etter førstekompetanse og universitetsstatus. Det får konsekvenser
for både studentene og profesjonene dersom vi møter dem med akademiske
forventninger. Kanskje bør vi heller dyrke fram gode profesjonsutdanninger som
gir yrkesstolthet og lyst til å være profesjonsutøver. Kanskje må vi ha en
diskusjon om hva akademia kan være, slik at det også er rom for de som ikke har
tenkt seg en akademisk løpebane. Dyktige profesjonsutøvere er gull verdt, selv
i vår forskningsfokuserte verden.
Dette innlegget av Marit Greek og Kari Mari Jonsmoen stod i Klassekampen 24.10.2013
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar