Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


onsdag 29. februar 2012

Avvikling av pedagogisk utvikling


Pedagogisk utviklingssenter er vedtatt lagt ned. Dette betyr omorganisering eller mer konkret, omplassering av oss som har vært tilknyttet senteret. Den pedagogiske virsonheten er redusert til 5 ulike "oppgaveområder" som skal flyttes på.

Med full satsing mot universitetsstatus mangler det ikke på store og fine ord. Høgskolen skal være et godt arbeids- og læringssted, og det skal satses på urbanitet, interkulturalitet og mangfold. Den flerkulturelle satsingen har blitt til mangfoldssatsing og vårt arbeid har følgelig skiftet fra "arbeid mot et flerkulturelt læringsmiljø" til oppgaveområdet "mangfold i pedagogisk praksis".
Hva dette betyr helt konkret...tja, si det, det er det ingen i høgskolen som har gitt oss svar på. Likevel er det mange som mener mye. Enkelte mener at vi ikke gjør nok for å forebygge rasisme, andre for ikke å vektlegge integrering, mens atter andre sender "de flerkulturelle studentene", de med svake norskferdigheter, til oss. Mens VI gjør det samme som vi har gjort de siste 15 årene, nemlig å forsøke å bidra til et godt læringsmiljø for alle studenter - uavhengig av alder og bakgrunn. Vi gjør det gjennom utviklingsarbeid, forskning og kompetanseheving blant høgskolens tilsatte. Kort sagt, vi arbeider med pedagogisk utvikling i høgskolen, utvikling mot gode pedagogiske praksiser tilpasset dagens studenter.

Men siden vårt arbeid tydeligvis ikke defineres som pedagogikk, lurer vi på hva høgskolens ledelse mener at vi gjør - og ikke minst hvor dette "arbeidsområdet" blir plassert i organisasjonen.

Vi venter i spenning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar