Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


torsdag 25. august 2011

Bedre eksamensresultat!

Studenter som benyttet seg av skrivementorer og skriveworkshops under arbeidet med bacheloroppgaven høynet karakternivået.

Våren 2011 fikk studenter med norsk som andrespråk tilbud om skrivestøtte i tillegg ordinær faglig veiledning. Det ble arrangert 3 workshops som hadde til hensikt å øke forståelsen for og kunnskapen om de utfordringer og krav som stilles til bacheloroppgaven. Hver student fikk i tillegg tildelt en skrivementor fra Studieverkstedet som fulgte dem i skriveprosessen fram til levering. Skrivementorene ga bachelorstudentene mulighet til å snakke om skrivearbeidet sitt. Studentene fikk interesserte lesere som stilte spørsmål til både innhold og form. En av studentene forteller at skrivementoren stilte spørsmål om: « … hvorfor jeg har valgt å skrive det jeg skriver og på den måten. Så det ble veldig sånn begrunnelser og jeg følte at det er jeg som har kontrollen på oppgaven, og at jeg forteller en historie.»

Erfaringene er så gode at tilbudet videreutvikles - og ryktet går. En uke etter studiestart har vi lange lister av studenter som ønsker å forbedre seg som skrivere - denne gangen før de tar fatt på bacheloroppgaven. Dette gjelder også de som har norsk som førstespråk.

Tilbudet om workshops og skrivementorer i arbeidet med bacheloroppgave var et samarbeid mellom Pedagogisk utviklingssenter (PUS) og Velferdsfag ved HiOA, og inngikk i forskningsprosjektet «Skrivetradisjoner og utdanning – å skrive seg til profesjonsutøvelse” ved PUS skoleåret 2010-2011. Funn fra denne forskningen følges opp i forskningsprosjekt «Skriveveiledning i høyere utdanninning – hvordan veileder jeg?» som startet opp august 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar