Velkommen til fagbloggen Gode praksiser i et flerkulturelt studiemiljø.

Kari Mari, Marit inviterer til pedagogiske refleksjoner og diskusjoner om mangfold og læring.


tirsdag 15. februar 2011

... hvor ble den gode pedagogen av?

Jeg var på valgmøtet i dag. Det begynte kl 14.00 og skulle vare til 16.30. Dessverre måtte jeg forlate åstedet kl 15.45 før kandidatene rakk å si noe om den ordinære høgskolelæreren eller høgskolelektoren. Han eller hun det er flest av og som bruker det meste av sin tid på å undervise og veilede og har lite eller ingen FoU-tid. Ettersom jeg gikk glipp av hva de hadde å si om denne store gruppen kolleger gikk jeg til nettsidene der de ulike valgprogrammene står, http://hio-hiak.no/Valg-2011/Rektor-og-prorektorvalget-2011. Men tro det eller ei, veilederen, høgskolelæreren eller høgskolelektoren nevnes ikke! Alle rektorkandidatene har oversett eller glemt den som har mest studentkontakt.

Det jeg fikk med meg er at rektorkandidatene Trine B. Haugen og Kari Toverud Jensen ønsker å sikre studiekvalitet og inspirere studenter ved å la studentene møte de ”beste” tidlig i studiet. Hvem er så de beste? Ja, det er i alle fall ikke den ordinære veilederen, læreren eller lektoren. Det er: ”høyt kompetente forskere” det vil si ” våre beste forskere” for ” [P]å den måten kan vi pirre studentenes nysgjerrighet og identitetsbygging” og da vil de bli «som deg»! - altså forskerne.

Sykepleieren vil dermed ikke bli sykepleier, læreren vil ikke bli lærer, ergoterapeuten vil ikke bli ergoterapeut, ingeniøren vil ikke bli ingeniør. Alle vil bli forskere og professorer. Det er jo supert, men hvem skal da ta seg av … røkla?

3 kommentarer:

  1. En betimelig etterlysning...

    SvarSlett
  2. Flott med litt støtte.
    Akademiseringen har tatt av og vi velger rektor for en ny periode uten håp i sikte. Forskning er bra, men at forskerne skal være de "beste blant oss" er nærmest å betrakte som en diskriminering av de som holder hjulene i gang og legitimerer utdanningsinstitusjonen!
    Jeg savner en anerkjennelse av den kunnskapen den enkelte lærer besitter. Undervisning av lærere som er stolte av yrket og kunnskap til profesjonens virkelighet er avgjørende i en profesjonsutdanning.
    Hvordan i all verden kan vi snu vinden?

    SvarSlett
  3. Dette er en sentral utfordring - etterlyser flere kommentarer.
    Men når det er sagt, bør du vel kaste deg inn i HiO's debatt på veven? Dette får konsekvenser for alle som er interessert i utdanning av profesjonsutøvere.

    SvarSlett