Før alle data er ferdig analysert, og sett opp mot
teori og annen forskning, våger jeg å hevde at elever fra videregående skole i
utgangspunktet har den kunnskapen de trenger for å innfri de kravene høyere
utdanning stiller til studenttekster. Men da må de ikke legge vekk det
de lærte om tekst, skriving og skrivestrategier på videregående. Norske studier viser at studenter har en tendens til å begynne fra
«scratch» når de skriver sine første tekster i Akademia. Det er synd, for fakta er at
mange av kompetansemålene i norskfaget kommer igjen i høyere utdanning, blant
annet i forbindelse med skriftlige oppgaver.
Elevene vi fulgte i vår studie skrev for det meste fagtekster i norsktimene. Hvordan de forstod egne skriveutfordringer samsvarte med lærerens vurderinger. Når de nå er studenter er det smart av dem å bygge videre på det de har lært. Jeg råder derfor studenter til fram på notater fra videregående som omhandler tekst og skriving og kommentarer de fikk av norsklæreren på det de skrev. En så konkret tekstveiledning som de fikk fra norsklæreren, vil de kanskje aldri få igjen. Om studentene ikke synes de får den skriveveiledningen de trenger, bør de ta en kikk i materialet fra videregående. De bør dessuten hente inspirasjon fra alle fagtekstene de har rundt seg. Hvordan blir tema behandlet i lærebøker og andre fagtekster? Hvordan snakker og skriver undervisnings- og forskningstilsatte om fagemner, og hvorfor velger de en slik form?
Det er sammenheng mellom lesing, skriving og faglig forståelse. Få av de elevene vi observerte var vant til å lese lange tekster. Ja, mange hadde faktisk problemer med å lese en selvvalgt roman. Mye tyder på at de manglet mengdetrening. Er en som student utrent som leser, må en så raskt som mulig opparbeide seg gode lesestrategier. Det å lære å lese tekster er like viktig som å lære å skrive tekster. Les mye. Les fokusert. Les kritisk.
Elevene vi fulgte i vår studie skrev for det meste fagtekster i norsktimene. Hvordan de forstod egne skriveutfordringer samsvarte med lærerens vurderinger. Når de nå er studenter er det smart av dem å bygge videre på det de har lært. Jeg råder derfor studenter til fram på notater fra videregående som omhandler tekst og skriving og kommentarer de fikk av norsklæreren på det de skrev. En så konkret tekstveiledning som de fikk fra norsklæreren, vil de kanskje aldri få igjen. Om studentene ikke synes de får den skriveveiledningen de trenger, bør de ta en kikk i materialet fra videregående. De bør dessuten hente inspirasjon fra alle fagtekstene de har rundt seg. Hvordan blir tema behandlet i lærebøker og andre fagtekster? Hvordan snakker og skriver undervisnings- og forskningstilsatte om fagemner, og hvorfor velger de en slik form?
Det er sammenheng mellom lesing, skriving og faglig forståelse. Få av de elevene vi observerte var vant til å lese lange tekster. Ja, mange hadde faktisk problemer med å lese en selvvalgt roman. Mye tyder på at de manglet mengdetrening. Er en som student utrent som leser, må en så raskt som mulig opparbeide seg gode lesestrategier. Det å lære å lese tekster er like viktig som å lære å skrive tekster. Les mye. Les fokusert. Les kritisk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar